tvnpix tvnpix
  • RSS

Himalaistka o decyzji ekipy na K2: wracamy do punktu wyjścia

zobacz więcej wideo »
  • Himalaistka: decyzja o zmianie drogi ma dużo sensu, ale cofamy się do punktu wyjściaHimalaistka: decyzja o zmianie drogi ma dużo sensu, ale cofamy się do punktu wyjścia
  • Adam Bielecki uważa, że K2 można pokonać zimąAdam Bielecki uważa, że K2 można pokonać zimą
  • Adam Bielecki podsumowuje wyprawę na K2Adam Bielecki podsumowuje wyprawę na K2
  • Cała rozmowa z Krzysztofem WielickimCała rozmowa z Krzysztofem Wielickim
  • Wielicki: decyzja była trudna Wielicki: decyzja była trudna
  • Pustelnik: jestem zaskoczony, ale cenię takie decyzjePustelnik: jestem zaskoczony, ale cenię takie decyzje
  • "Nie ma szansy działalności na górze""Nie ma szansy działalności na górze"
  • Jałocha: nikt nie pozwoli na ryzykoJałocha: nikt nie pozwoli na ryzyko
  • Bielecki: będziemy próbowali wykorzystać okno pogodoweBielecki: będziemy próbowali wykorzystać okno pogodowe
  • Wielicki: jeśli atak, to na końcu okna pogodowego Wielicki: jeśli atak, to na końcu okna pogodowego
  • Pod K2 pogoda nie odpuszczaPod K2 pogoda nie odpuszcza
  • Niesamowity film z rozpoznania drogi na K2Niesamowity film z rozpoznania drogi na K2
  • Tu jedzą i odpoczywają himalaiści pod K2Tu jedzą i odpoczywają himalaiści pod K2
  • Baza Polaków pod K2Baza Polaków pod K2
  • Bedrejczuk: mam najlepszy widok na K2Bedrejczuk: mam najlepszy widok na K2
  • Bedrejczuk: pogoda była fatalna, musieliśmy zjechaćBedrejczuk: pogoda była fatalna, musieliśmy zjechać
  • Chmielarski: regenerujemy się w bazieChmielarski: regenerujemy się w bazie
  • Denis Urubko o decyzji powrotu z wyprawyDenis Urubko o decyzji powrotu z wyprawy
  • Urubko: nie mam za co przepraszaćUrubko: nie mam za co przepraszać
  • Urubko: to była moja szansa na zdobycie szczytuUrubko: to była moja szansa na zdobycie szczytu
  • Wielicki: zespół nie życzyłby sobie dalszej współpracyWielicki: zespół nie życzyłby sobie dalszej współpracy
  • Robert Jałocha z "Faktów" TVN24 relacjonuje spod K2Robert Jałocha z "Faktów" TVN24 relacjonuje spod K2
  • Michał Leksiński, rzecznik wyprawy na K2, o sytuacji z UrubkąMichał Leksiński, rzecznik wyprawy na K2, o sytuacji z Urubką
  • Urubko wrócił do bazyUrubko wrócił do bazy
  • Całość rozmowy z Jarosławem Botorem Całość rozmowy z Jarosławem Botorem
  • Botor odetchnął z ulgąBotor odetchnął z ulgą
  • Bielecki: Czasu trochę zostało. Nie zrezygnujemy Bielecki: Czasu trochę zostało. Nie zrezygnujemy
  • Bielecki: Urubkę czeka trudna rozmowa z zespołem Bielecki: Urubkę czeka trudna rozmowa z zespołem
  • Bielecki: Nie widziałem szans powodzenia akcji Urubki Bielecki: Nie widziałem szans powodzenia akcji Urubki
  • "Denis mógł nie atakować szczytu""Denis mógł nie atakować szczytu"
  • Urubko schodzi. Dwa scenariuszeUrubko schodzi. Dwa scenariusze
  • Bogusław Magrel o samotnej próbie Denisa UrubkiBogusław Magrel o samotnej próbie Denisa Urubki
  • Reporter Faktów TVN w rozmowie z Krzysztofem Wielickim Reporter Faktów TVN w rozmowie z Krzysztofem Wielickim
  • Wielicki: są to dla mnie ciężkie chwileWielicki: są to dla mnie ciężkie chwile
  • "Daję mu szanse, bo to naprawdę mocny zawodnik""Daję mu szanse, bo to naprawdę mocny zawodnik"
  • Wielicki: traktuję Denisa jak niesfornego kolegęWielicki: traktuję Denisa jak niesfornego kolegę
  • Jałocha: ten atak był bardzo ryzykownyJałocha: ten atak był bardzo ryzykowny
  • "Denis Urubko schodzi" "Denis Urubko schodzi"
  • Majer komentuje zachowanie UrubkiMajer komentuje zachowanie Urubki
  • Urubko ruszył sam w górę K2Urubko ruszył sam w górę K2
  • Botor: warunki atmosferyczne nie nastrajają optymistycznieBotor: warunki atmosferyczne nie nastrajają optymistycznie
  • Fronia: Decyzja Urubki nierozsądna Fronia: Decyzja Urubki nierozsądna
  • Fronia: Akt desperacji, ale to atak szczytowyFronia: Akt desperacji, ale to atak szczytowy
  • "Urubko działał w obrębie narodowej wyprawy""Urubko działał w obrębie narodowej wyprawy"
  • Bielecki i Urubko schodzą do bazy pod K2Bielecki i Urubko schodzą do bazy pod K2
  • Fronia o szansach polskiej ekipy na zdobycie K2Fronia o szansach polskiej ekipy na zdobycie K2
  • Fronia: przed drugą lawiną zostaliśmy ostrzeżeniFronia: przed drugą lawiną zostaliśmy ostrzeżeni
  • Fronia: odłamują się kawałki wielkości Pałacu KulturyFronia: odłamują się kawałki wielkości Pałacu Kultury
  • Rafał Fronia o warunkach na K2 i sytuacji Urubko i BieleckiegoRafał Fronia o warunkach na K2 i sytuacji Urubko i Bieleckiego
  • "Idzie bokiem". Nagranie z lawiny na K2"Idzie bokiem". Nagranie z lawiny na K2
  • Śmigłowiec zabrał Rafała Fronię do szpitala w SkarduŚmigłowiec zabrał Rafała Fronię do szpitala w Skardu
  • Janusz Majer o wypadku Rafała FroniJanusz Majer o wypadku Rafała Froni
  • Onyszkiewicz o sprowadzeniu Rafała Froni do obozuOnyszkiewicz o sprowadzeniu Rafała Froni do obozu
  • Onyszkiewicz: wypadek osłabił ekipę, ale nie przekreśla szans na zdobycie szczytuOnyszkiewicz: wypadek osłabił ekipę, ale nie przekreśla szans na zdobycie szczytu
  • Janusz Gołąb o wypadku Adama BieleckiegoJanusz Gołąb o wypadku Adama Bieleckiego
  • Jarosław Botor o wypadku Adama BieleckiegoJarosław Botor o wypadku Adama Bieleckiego
  • Wielicki: Adam Bielecki wraca do zdrowiaWielicki: Adam Bielecki wraca do zdrowia
  • Wielicki: czekamy na lepszą pogodęWielicki: czekamy na lepszą pogodę
  • Baza pod K2 oczami ChmielarskiegoBaza pod K2 oczami Chmielarskiego
  • Wielicki o ekwipunku na K2Wielicki o ekwipunku na K2
  • Wielicki: myślę, że trzeci obóz stanie za trzy dniWielicki: myślę, że trzeci obóz stanie za trzy dni
  • Krzysztof Wielicki o sytuacji na K2Krzysztof Wielicki o sytuacji na K2
  • Polscy himalaiści wciąż chcą zdobyć K2, ale zatrzymała ich pogodaPolscy himalaiści wciąż chcą zdobyć K2, ale zatrzymała ich pogoda
  • Wielicki: Ekipa z Nanga Parbat odpoczęła Wielicki: Ekipa z Nanga Parbat odpoczęła
  • Krzysztof Wielicki o wyprawie na K2Krzysztof Wielicki o wyprawie na K2
  • Wielicki: czujemy się świetnie, ale prognozy pogorszyły sięWielicki: czujemy się świetnie, ale prognozy pogorszyły się
  • Wyprawa na K2 będzie kontynuowanaWyprawa na K2 będzie kontynuowana
  • Polscy himalaiści wracają pod K2Polscy himalaiści wracają pod K2
  • Pod K2 rządzi wiatr Pod K2 rządzi wiatr
  • "Próbujemy sobie urozmaicać życie""Próbujemy sobie urozmaicać życie"
Foto: tvn24 | Video: tvn24 Himalaistka Agnieszka Bielecka była gościem "Wstajesz i weekend"

Zmiana drogi na tym etapie oznacza rozpoczęcie akcji - mówiła we "Wstajesz i weekend" w TVN24 himalaistka Agnieszka Bielecka. - Mamy mniej czasu, tak samo trudne warunki pogodowe - podkreślała, oceniając decyzję polskiej ekipy na K2. Jej zdaniem to trochę tak, "jakby wyprawa wyruszyła teraz". Jednak jak dodała, chociaż szanse Polaków na zdobycie szczytu obniżają się, to ze względu na ostatnie wydarzenia decyzja o zmianie trasy ma dużo sensu.

Członkowie wyprawy na K2 zmieniają trasę dotarcia na szczyt. Decyzję podjęto po ostatnich wypadkach Adama Bieleckiego i Rafała Froni.

"Ze względu na zbyt duże zagrożenie spadającymi kamieniami rezygnujemy z drogi Basków. Powoli wracam do zdrowia i niedługo powinienem ruszyć do góry. Rafał czeka na śmigło" - ogłosił Bielecki.

"Cofamy się do punktu wyjścia"

Do tych wydarzeń odniosła się we "Wstajesz i weekend" w TVN24 himalaistka Agnieszka Bielecka, siostra Adama Bieleckiego, uczestnika wyprawy na K2. - Zmiana drogi na tym etapie oznacza rozpoczęcie akcji, cofamy się troszeczkę do punktu wyjścia. Jeżeli to będzie zupełnie nowa droga, trzeba będzie od początku zakładać obozy - powiedziała.

Jak wyjaśniała, "przygotowanie drogi polega na założeniu poręczówek, przygotowaniu obozów, wyniesieniu sprzętu, żywności, paliwa i przygotowania poszczególnych etapów". Przypomniała, że uczestniczy wyprawy na K2 mieli dotychczas założone dwa obozy.

"Duże wyzwanie, dużo wysiłku"

- Ten czas poświęcony na aklimatyzację jest nadal ważny, natomiast jeżeli decydujemy się na zmianę drogi, wracamy do punktu wyjścia. Czyli to, co zostało wyniesione do obozu pierwszego, drugiego: namioty, paliwo, żywność oraz zaporęczowanie drogi - to w zasadzie trzeba zacząć od nowa - mówiła himalaistka. A jak zaznaczyła, "to jest dosyć duże wyzwanie i dużo wysiłku kosztuje".

- Zdobywanie k2 zimą to jest coś, co do tej pory się nie udało. Cały czas jesteśmy zakładnikami pogody - tłumaczyła.

- Oprócz doskonałego przygotowania, sprzętu, strategii, logistyki, trzeba mieć jeszcze bardzo dużo szczęścia. Na tej wyprawie obserwujemy, że to szczęście dopisywało na początku, ale w pewnym momencie zaczęli troszeczkę być w miejscu, bo nie udało się założyć nic powyżej drugiego obozu - oceniła Bielecka.

"Decyzja o zmianie drogi ma dużo sensu"

Przyznała, że "dzisiejsza decyzja - ze względu na niebezpieczeństwo obiektywne na drodze - o zmianie drogi, która biorąc pod uwagę wydarzenia, których byliśmy świadkami, ma dużo sensu".

- Dwóch zawodników zostało wyeliminowanych przez niebezpieczeństwa, które na tej drodze zaistniały. To jest naturalna decyzja, że eliminujemy niebezpieczeństwa, czyli zmieniamy drogę - powiedziała.

W piątek, w trakcie podchodzenia do obozu pierwszego na wysokości 5900 metrów nad poziomem morza spadający kamień uderzył Rafała Fronię w przedramię, powodując złamanie. Po zejściu do bazy himalaista ma być w sobotę przetransportowany helikopterem do szpitala w Skardu.

W tym tygodniu w podobny sposób urazu doznał Adam Bielecki podczas wspinaczki do obozu pierwszego. Spadający kamień uderzył go w twarz. "Skończyło się na złamanym nosie i sześciu szwach" - poinformował Bielecki.

"Mniej czasu, trudne warunki pogodowe"

Jak skomentowała Agnieszka Bielecka we "Wstajesz i weekend", po ostatnich wypadkach i decyzji o zmianie trasy "szanse [polskiej ekipy wspinającej się na K2] obniżają się".

- Mamy mniej czasu, tak samo trudne warunki pogodowe, trochę jest tak - pomijając efekt aklimatyzacji, który jest niezwykle istotny - jakby wyprawa wyruszyła teraz ze względu na tę zmianę drogi - podsumowała.